På modspil.dk har Carsten Agger skrevet lidt om L’Oréal’s dom for racisme. Sagen kort: L’Oréal laver en rekrutteringskampagne for at hyre salgspersonale til at sælge en af deres produktgrupper. Dem firmaet søgte, skulle stå i supermarkeder, og fremvise produkterne. Ansøgerne skulle være mellem 12 og 22 år, size 38-42 og “BBR” (en slet skjult reference til hvide personer). L’Oréal kommer med en halvdårlig udtalelse om at de går ind for diversitet, men bliver idømt en bøde på €30,000 og en tidligere direktør i firmaet idømmes 3 måneders betinget fængsel.
Carsten Agger får så kædet dommen sammen en historie med om at grundlæggeren af L’Oréal skulle have støttet Hitler i 1942, og postulerer, at L’Oréal’s produkter kun skulle være for hvide mennesker.
Hvorvidt historien om firmaets grundlægger er sand eller ej, så er det useriøst at påstå at det skulle have en sammenhæng med at firmaet ønske om at fremvise deres produkter på en bestemt måde med en bestemt profil. Hvis de mener en ”BBR” profil er bedst til at sælge deres produkt, så må det være deres sag. Hvis andre mener at afrikanere vil være bedst til at sælge deres produkt, så burde det også være i orden. Men lige nu skulle det også give bøde og fængselsstraf.
Hvis vi antager at L’Oréal har dygtige folk ansat, og det mener jeg godt man kan, når man ser på firmaets størrelse og økonomi. Hvis de er dygtige, så er det fordi de formår at lave de rigtige produkter, og sælge dem kampagner og brands, som kunderne tiltrækkes af. Hvis kunderne tiltrækkes af unge blonde kvinder med smalle hofter, så reagerer firmaet på det. Når firmaet, så får bøder og cheferne smides i fængsel, så er det altså på baggrund af præferencer hos kunderne.
Diskrimination betyder egentligt at man har en præference for en af flere forskellige muligheder. Om det så er hudfarve eller andet gør principielt ingen forskel, og præferencen er der uanset hvad loven siger. Der er åbenbart ikke nogen, der bemærker at L’Oréal diskriminerer på baggrund af både alder og kropsbygning, og dermed holder mange andre mennesker fra at kunne få et salgsjob hos dem.
Det er naivt at tro at reklamer hvor der ikke optræder mørklødede kvinder, på en eller anden måde skulle fremme racisme og fremmedhad i samfundet. Hvis der er en kundegruppe, der bliver overset af reklamer med blondiner, så er det helt oplagt at andre firmaer eller andre kampagner forsøger at ramme dem med brunetter eller lignende. Medmindre brunetter også hellere køber produkter med blondinereklamer.
Hvis der er noget, der skaber dårlig stemning på baggrund af oprindelse og hudfarve, så er det sådan nogle dommen kombineret med reaktionerne fra folk som Carsten Agger. De holder meget af at slå andre oven i hovedet, som har andre præferencer end dem selv, og de kan slet ikke se at det er deres handlinger, som skaber foragt og misstemning mellem mennesker.
Dokumentations- og Rådgivningscenteret om Racediskrimination (DRC) arbejder ønsker at bekæmpe diskrimination i nattelivet. Senest vil de bruge civilretten til at straffe diskotekerne. Dørmænd og diskoteksejere risikerer fremover at skulle betale erstatnin
Så hvis det ikke var for mig, så ville der ikke være nogen “foragt og misstemning mellem mennesker”. Det er næsten for megen ære 🙂