I aftenens TV Avis på DR. Ca. 10:15 inde i programmet bringes et indslag om at DSB aldrig har haft så mange forsinkelser som nu. Hele 230.000 tog kom ikke til tiden. Socialdemokraterne mener at regeringen ligger som den har redt, fordi der i 2003 blev prioriteret skattelettelser frem for bevillinger til sporrenovering. Der skulle angiveligt være dobbelt så mange forsinkelser nu, som før de konservative og venstre fik regeringsmagten.
Mage til forvrøvlet sludder skal man lede længe efter. Vi kan helst se bort fra at det private Arriva kun er skyld i 2 af de 5 forsinkelser pr. 100 tog og at DSB var skyld i hele 7 ud af de 16 forsinkelser pr. 100 tog. Regeringen har bevilliget 4.700.000.000 kr ekstra til renovering af jernbanerne efter de kom til. Et skinnenet bliver på ingen måde så nedslidt efter så få år med en borgerlig regering. Problemerne er helt klart arvet fra den tidligere regering, og har intet med en middelmådig skattelettelse at gøre.
Og så har vi slet ikke set på baggrunden for forsinkelser, som BaneDanmark var skyld i. Men Arrivas hjemmeside giver et hint:
Som det er beskrevet i pressen det forgangne år, trænger skinnerne mange steder til en kærlig hånd, og blandt andet derfor er det reelt kun knap 95 ud af 100 tog, der kommer til tiden på Arriva strækninger. Dette er et resultat af, at Banedanmarks medarbejdere arbejder på at forbedre forholdene til gavn for alle i fremtiden.
Det kan godt være den nuværende regering i sidste ende er skyld i forsinkelserne, men det er fordi de faktisk prøver at reparere skinnerne, og ikke fordi skinnerne er nedprioriterede.
Tjaeh, måske skulle de aldrig have privatiseret det skinnenet til at starte med.
Nu er skinnenettet jo ikke privatiseret. Operatøren er privatiseret, og det går “mærkeligt” nok bedre end hos operatøren, der stadig er offentligt ejet