Uddannede og bevæbnede vagter, kaldet Sky Marshals, har i mange år øget sikkerheden i luften i både Canada og USA. En del af sikkerheden består i at vagterne flyver som almindelige rejsende, så man ikke på forhånd ved hvem og hvor vagterne. Tesen er at de med deres uddannelse og våben kan gøre det som passagererne på Flight 93 og senest med den nigerianske terrorist gjorde – forhindre terrorisme når flyet er i luften. Men det er ikke kun terrorisme, for de kan også gribe ind mod andre passagerer, som af den ene eller den grund er en fare for de andre passagerere. Men hvad med de danske fly?
Ritzau @ Berlingske: Den amerikanske præsident, Barack Obama, vil have bevæbnede vagter på alle fly til og fra USA. Men det er en dårlig cocktail, siger Statens Luftfartsvæsen.
Sikkerheden skal varetages på jorden, og ikke om bord på flyet, understreger Thorbjørn Ancker, kommunikationschef hos Statens Luftfartsvæsen.
Så Statens Luftfartsvæsen mener ikke der skal være sikkerhed ombord på flyet, men kun på jorden! De har altså besluttet at i stedet for at gøre hele rejsen sikker, så er de kun på jorden der skal være sikkerhed. I luften skal vi selv klare det uden hjælp fra professionelle.
Det siger sig selv at SAS ikke bare kan bevæbne deres personale, for Air Marshals skal trænes grundigt og være fænomenale skytter. Eneste argument der ellers kommer fra Statens Luftfartsvæsen er at skydevåben og fly er en dårlig cocktail. Man kunne mene at fly og levende terrorister er end endnu dårligere cocktail, men det er åbenbart ikke tankegangen. Desuden er Air Marshals også udstyret med special ammunition, som i værste fald kun laver minimale skader på flyet.
Jeg ville til hver en tid foretrække et par bevæbnede mesterskytter i kabinen, fremfor den chikane af passagererne vi nu oplever i lufthavnen.