Det lyder da som en fantastisk idé med gratis internet; forstået på den måde, at jeg ikke troede det kunne lade sig gøre. Det minder lidt om dem, der mener det skal være gratis at tage bussen. Problemet var bare at buschaufførerne ikke vil køre gratis.
BRITTA THOMSEN (S): En hjørnesten i en ny strategi skal være gratis internet i hele EU. Altså opbygningen af trådløst internet i alle EU-lande uden brugerbetaling.
Hvis internetudbyderne ikke må tage penge for det internet de leverer, hvofor skulle nogen så investere i dyrt og avanceret internetudstyr? Jeg vil da tro at firmaerne bare drejer nøglen om og lukker i stedet for.
Men allerede i dag bruger EU knap 400 mia. kroner årligt, eller hvad der svarer til 42 pct. af hele EU’s budget, på at støtte landbrug, der ikke kan klare sig på reelle konkurrencevilkår. I stedet for at bruge disse mange milliarder på urentabel landbrugsstøtte kunne vi finansiere fri adgang til trådløst internet til alle EU’s borgere og investere i uddannelse og viden.
Jaså, der er altså ikke tale om gratis internet, men derimod tvungen internet uanset om man mener man har råd til det eller ej. Og ikke nok med det, så er det Britta Thomsen og hendes kolleger i EU, der skal bestemme hvordan og hvorledes det skal foregå i stedet for, at det er forbrugerne der bestemmer med pengepungen.
Landbrugsstøtten skal selvfølgelig afvikles hurtigst muligt, men det skal ikke være for at politikerne kan bruge pengene på andre “gratis” projekter. Støtten skal afvikles, så det ikke er nødvendigt at tage pengene fra borgerne til at begynde med.
Formålet med at øge konkurrenceevnen i EU og afskaffe det hun kalder “moderne analfabetisme,” er på alle måder prisværdig, men at tro at man få flere topingeniører og andre universitetsuddannede til videnssamfunder ved at give folk internet, som i dag ikke ved mener de har gavn af internettet eller ikke kan finde ud af det, virker lidt tåbeligt – for at sige det pænt. Hvis en virksomhed påstår at deres produkt er gratis, selvom kunderne skal betale alligevel, vil hurtigt og med rette få problemer med markedsføringsreglerne, men det samme gælder åbenbart ikke opportunistisk politikere fra venstrefløjen.
Via 180grader.