Den konservative miljøordfører Christian Wedell-Neergaard har på sin blog sendt en prøveballon op om, at give fri bus og tog til alle pendlere mod til gengæld at skære i befordringsfradraget. Han vurderer selv at det vil koste i omegnen af 3-5 milliarder kroner.
Ved første øjekast virker det lidt skørt, at gøre det gratis at bruge den offentlige transport, men så er der den lille finte med befordringsfradraget. befordringsfradraget betyder reelt at byboere, som har købt en dyr bolig i byen skal være med til at finansiere transporten ind til byen for dem, der bor billigt på landet. Det vil sige at folk belønnes for at bo langt fra deres arbejdsplads. Det virker lidt bagvendt, men fortalerne for befordringsfradraget indvender på korrekt vis at fradraget forhindrer affolkning af landområderne. Om det så er en god ting, kan diskuteres en anden gang.
Men hvorfor ikke gå endnu hårdere til værks end Christian Wedell-Neergaard foreslår? Afskaf befordringsfradraget helt og indkasser alle de milliarder der gives i fradrag. I 2005 var det 10,4 milliarder kroner, og det er sikkert steget siden (RUC mener en helt gratiskollektiv trafik vil koste netop 10,4 milliarder.) Med en simpel webformular skulle det ikke være svært at ansøge om et togkort mellem ens bopæl og arbejdsplads. Så er der ikke længere noget problem med at yderområderne vil affolkes, for folk kan bare tage bussen på arbejde helt gratis. Wupti, så vi har sparet mere end 5 milliarder kroner, hvis altså Christian Wedell-Neergaards vurdering holder stik og vi er sluppet af med det forbistrede befordringsfradrag, samt gjort skattereglerne betydeligt simplere.
Ønsker nogen alligevel at tage bilen på arbejde, så må de selv betale det hele, hvilket er både ret og rimeligt. Hvis de bare tager bilen noget af vejen, og parkerer ved en station, så er der ikke noget i vejen for at finansiere parkeringsanlæg ved brugerbetaling.
Udstedelsen af buskort burde kunne ske helt automatisk. Man uploader sin lønseddel hver måned på en hjemmeside, og systemet udsteder automatisk et månedskort, som kan printes hjemmefra. Vil man senere lave restriktioner på hvem, der kan få gratis månedskort, så kunne det simpelt kodes ind i systemet. Skal der lidt mere sikkerhed til, så kan det printede månedskort udstyres med en 2D stregkode, som SAS blandt andet bruger på deres hjemmeprintede flybilletter. Smidigt simpelt og automatisk.