Den seneste højresvingsulykke tidligere i dag kom lige tæt nok på, da jeg kun bor 500 meter fra ulykkestedet og både mine kone og jeg jævnligt både cykler og kører bil i det kryds.
Der er allerede indført et hav af regler og påbud for at undgå højresvingsulykker, og alligevel får justitsministeren hug for ikke at gøre nok. Dansk Cyklistforbund kræver nu at lastbiler skal lave et såkaldt orienteringsstop under et højresving. Sådan et krav kan under alle omstændigheder bruges af politikerne til at vise at de gør noget. Og det kan bruges til kræve hævn over de lastbilchauffører, som om det ikke skulle påvirke dem, at have dræbt et andet menneske, uanset om det er deres fejl eller ej. Påbuddet kan ikke bruges til at redde liv.
Når jeg hører om en sådan ulykke, kan jeg ikke lade være med at tænke på hvor forfærdeligt det også må være for chaufføren. Jeg ville selv have det umådeligt dårligt hvis et andet menneske mistede livet ved at komme i for hård kontakt med min bil. Når jeg observerer mange cyklisters adfærd, både som bilist, og i særdeleshed også når jeg selv cykler, så er det et scenarie, der har en alt for høj sandsynlighed for at ske, selvom det ikke er min fejl.
Jeg har før skrevet om, at vi i Danmark har en tendens til at køre mere i forhold til hvad vi har ret til, frem for at tage hensyn til vores medtrafikanter. Den tendens er efter min mening langt mere udbredt hos cyklister, end alle andre trafikanter til sammen. Værst af alle er cyklister med cykelhjelm; det er som om de et eller andet moralsk overskud, der tillader dem at køre mere råddent end alle andre.
Problemet opstår når en cyklist holder på sin ret til at køre over et kryds før en lastbil drejer, og ikke engang sikrer sig at chaufføren har set en. Det værste er, at det ikke engang er svært at blive set af chaufføren, og det er endnu lettere at være sikker på, at man er blevet set – kan du se chaufførens ansigt i spejlene, så har han også set dig! Det kan dårligt være lettere, og alligevel er det sjældent jeg ser nogen cyklister gøre det. Men der er noget imponerende ved at se en lastbil hugge bremserne i sidste øjeblik, og cyklisten bare kører videre med et forurettet blik i ansigtet. Det er dømt til at gå galt før eller siden.
Løsningen er ikke, at indføre nye regler, flere påbud og straffe hårdere. Det hjælper heller ikke at forsøge på at uddanne chaufførerne endnu mere, for de er i forvejen opmærksomme og bange for at skade andre i trafikken. Cyklisterne derimod, er kolde i røven, og kører som om de er udødelig. Skal man gøre noget mod højresvingsulykker, så er det oplysning vejledning af cyklisterne man skal satse. Men det er meget sværere end at kræve mere af chaufførerne.
Update: Venstre udtrykker de samme tanker om, at cyklisterne ikke er helt skyldfrie.